Varianty a modifikace

    Protože nechci "stádně" následovat a otrocky kopírovat práci p. Šedého, uvádím několik variant, které sice asi nebudou původní, ale mohou připomenout, či inspirovat.

    První věcí je, že jednoválec nemusí být to pravé ořechové. Více válců můžeme poskládat do řady,či do hvězdice, jako u standartních konstrukcí. Také se můžeme vydat cestou nových a neotřelých nápadů. Tím jsou například konstrukce p. Wolfharta Willimczika. 

    Modifikace čerpadla p. Wolfharta a použití vychytávek p. Šedého mi přišlo jako neprošlapaná cesta. Generátor a elektrický setrvačník je připojen řemínkem, či systémem skupiny p. Milana.

 

Unašeč s písty. Pístnice (ojnice) mají na obou stranách kulová ložiska. Vlevo dole segment synchronizace. V ose válečkové ložisko. Tak je možné mít písty válcové. Pan Wolfhart má tohle vše napevno a písty jsou koule bez vrchlíků. Originál naklápí sement s válci. Jiné parní motory z Ameriky mají výkyvný kloub mezi unašečem a pístnicí, pevný píst a výkyvný kloub až za válcem. Viz paromanie.webnode.cz/tepelne-motory/

 

Podobným systémem je motor bez ojnic s minimálně třemi "dvojitými" písty zalomenými v úhlu 90° Místo "plochých rotačních spínačů" jsou použity dva mírně upravené rotační ventily p. Šedého. Pro lepší rozběh doplněno opět elektrickým setrvačníkem a případně i generátorem(:-)). Tento motor je možné dohledat pod názvem "Elbow steam engine", neboli Elbow motor.

 

Neotřelý přístup použil při své konstrukci i p. Petr Berger. Jedná se modifikaci halaburda s odstraněním stranového namáhání pístnice a ojnice. Pístnicí je tělo zdvojeného pístu a ojnice je ve své části také zdvojena.

 

Použijeme-li původní konstrukci p. Šedého, můžeme za jistých podmínek vynechat axiální ložisko a kloub. Je to princip klasického uchycení v běžném motoru. Protože ale nejsem tak přesný, jako běžné strojírenské firmy, používám kulová ložiska k omezení nepřesností.